Elamused Kundas olid päikeselised

Pühapäeval toimunud Kunda Elamusretk pakkus käimisehuvilistele paraja pingutuse – lisaks korralikule kõndimisele said kõik, kes kepikõnni keppe kasutasid, ka hea kätelihaste treeningu. Kokku sai kõnnitud ligi 27 kilomeetrit. Peale treenimisvõimaluse Kunda linnas, linnalähedase metsa vahel ja mere ääres, avanes kõigile kohaletulnutele suurepärane võimalus külastada Kunda Nordic Tsemendi nimelise ettevõtte tehast ja hiljem ka neile kuuluvat sadamat – kohti, kuhu tavalisel päeval tavainimesel ligipääsu ei ole.

Retkelisi oli sel korral kokku 36 ja jaguneti kahte gruppi. Põhjuseks asjaolu, et tsemenditehases ja sadamas tuli kanda kiivrit, neid aga oli külastajatele pakkuda piiratud koguses. Tsemenditehase ringkäigul saime teada, et tsementi toodetakse lubjakivist ja savist – toorainetest, mida kaevandatakse sealsamas lähedal. Etteruttavalt võib öelda, et meie retke rada möödus hiljem ka sinisavi karjäärist, mida kasutatakse tehases toorainena. Lisaks segatakse tsemendi sisse põlevkivituhka või kipsi, et takistada segu liigkiiret kivistumist. Tsemendi tootmise tooret on Kunda läheduses, praeguste tootmismahtude juures, vähemalt 600 aastaks.

Kõik huvilised said näha lubjakivi purustamise presse, jahvatit, meeletu suurt „segamisenõud“, kus lubja- ja savipulber kohtusid, ning tohutut torukujulist ahju, kus kuivatati ja „küpsetati“ 1400 kraadi juures tsemendipulber valmis. Kundas toodetakse kogu Eestis vajaminev tsement ning eksporditakse seda veel lähiriikidessegi.

Tsemenditehasel oli samuti oma elektrijaam ning lisaks on tehasest saanud teatud mõttes ka rohelise liikumise lipulaev. Tuhandeid kordi on vähendatud loodusesse pääseva tsemenditolmu kogust, võrreldes „vene ajaga“. Tsemenditehase tootmisjääkidena eralduvaid kuumasid gaase kasutatakse koha peal tsemendisegu eelsoojendamiseks, mitmeid muid jääkaineid realiseeritakse väetisena, 20% ulatuses kasutatakse tsemendiahjus kütusena töödeldud põlevaid jäätmeid. Muu hulgas on põletatud hävitamisele minevaid narkootikume, valeraha jms.

Kunda sadamas valitses retkeliste saabudes paraku vaikelu. Ühtki laeva ei pääsenud sadamasse, kuna tuul puhus meeletu koguse jääd merelt sadamasse. Meiega kaasa liikunud sadamatöötaja sõnul oli sel talvel Kunda sadam valdavalt siiski tööhoos, erinevalt Pärnust ja mitmetest teistest sadamatest, kes vaevlesid suuremate jääprobleemide käes. Sadamas oli hetkel näha suurem kogus hakkepuitu ja klaasipuru ning väike hunnik turvast, mis ühe laeva pealt üle oli jäänud ja ootas uuele laevale pääsemist. Sadama kõrval olid meile näha hiiglaslikud õlitsisternid. „Kütust siin pole, nii et suure pauguga need õnnetuse korral ei plahvata,“ lohutas meid sadamatöötaja.

Jäätunud Kunda sadam Elamusretkel 17.04.2011

Jäätunud Kunda sadam Elamusretkel 17.04.2011

Pikemal käimisotsal Kundast Letipea neemele saime näha Kukerpallimäge,  kaunist metsa ja ohtralt veel sulamata lund, merd ja luigepaari, Ehalkivi ja palju muud huvitavat. Kuna toitlustuspunkt oli sel korral küllaltki kaugel, neeme otsas, siis püüdsid mõned suurema näljaga tegelased lumest vett ja kaloreid välja pigistada. Natuke olevat aidanud ka.

Pärast väikest grillvorsti-, kommi- ja morsipausi Letipeal, asusid kõik tagasiteele.  Kundas ootas käijaid maitsev supp, diplomid ja templid. Retk lõppes küll plaanitust veidi hiljem – ringkäigud tsemenditehases ja sadamas võtsid oma aja – kuid ilus ja päikest täis päev koos suurepäraste käimiselamustega kompenseerisid selle koju hilinemise loodetavasti enamiku jaoks.

Järgmiseid elamusi saavad Elamusretkede huvilised koguda 21. ja 22. mail Hiiumaal, kuhu on samuti juba võimalik end kirja panna. Hiiumaa retke juhendit saab näha SIIT. Kohtumiseni!